Tuesday, May 26, 2009

Sabar Dalam Mencari Redha Tuhan

Apa yang anda sabarkan, anda akan memperoleh hasilnya, kerana kesabaran itu akan menolong segala pekerjaan. ketahuilah dalam kesusahan dan kepayahan itu tersembunyi nasihat-nasihat kebijaksanaan.

Apabila engkau bersabar akan timbul kekuatan dalam dirimu dan engkaupun memperoleh pahala, tapi apabila engkau berkeluh kesah akan timbul kelemahan padamu dan engkau diancam siksa.

Sesungguhnya engkau tidak akan memperoleh apa yang engkau sukai, melainkan dengan kesabaranmu atas apa yang tidak engkau sukai.

Ketahuilah, bahawasanya sabar itu adalah suatu tingkat dari tingkat-tingkat agama, dan suatu kedudukan dari kedudukan orang-orang yang berjalan menuju kepada Allah.

Ketinggian iman itu ialah sabar kerana hukum Allah dan rela dengan takdir Allah. Sesungguhnya orang-orang yang sabar itu akan disempurnakan pahalanya dengan tiada terhitung.

Sabar dengan iman ibarat kedudukan kepala pada tubuh manusia. Tidak ada tubuh bagi orang yang tidak mempunyai kepala. Tidak ada iman bagi orang yang tidak mempunyai kesabaran.

Wallahualam....

No comments:

Post a Comment